Prinsar och prinsessor?

Av någon anledning så orsakar Englas inlägg en del debatter och jag gick och funderade på dem imorse. Engla hade ett inlägg om ett klädskåp hon hade i sin dotters barnkammare. Tänk vitt, rosa och prinsessa så fattar ni. Jag bryr mig egentligen inte om vad hon gör med sin barnkammare det jag däremot tyckte var intressant var att det var ett par av kommentarerna som påpekade det faktum att vi konstruerar kön genom hur vi behandlar våra barn. Flickorna är prinsessor och pojkarna prinar. Flickorna har rosa och pojkarna blått...Jag tycker att det är ganska intressant hur vi gör detta omedvetet. Det går liksom per automatik. Hur många av oss köper tex färgglada kläder till pojkbebisar?

Jag funderar kring hur det kommer bli den dagen jag själv får barn. Om jag kommer att vara lika medveten då? I vuxen ålder har jag förstått att en del av den problematik jag går igenom idag handlar om att jag som barn blev satt i ett fack som inte passade in med vem jag var som person. Jag var en pojkflicka som älskade att läsar som blev klädd i rosa kläder och fick leka med dockor. Hur gör man för att undkomma detta könskonstruerande? Någon som har en bra idé?

image211

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0