Vårt sociala kapital

När jag fikade i morse satt jag och tjuvlyssande på ett par tjejer vid bordet bredvid. Det är en av mina favorithobbies.. ;) Den ena tjejen hade träffat en kille på en företagsträff och den andra visste uppenbarligen vem han var. Efter en stunds komversation om killen säger den ena tjejen; men ärligt talat, är du inte lite för snygg för honom? Den andra tjejen tystnade och skämtade sedan lite om att det är väl insidan som räknas.

Herrejävlar säger jag. Ytligheten har blivit rumsren. Eller det kanske den har varit för länge sedan. Jag tycker att konversationen var ett sånt fint exempel på att alla våra relationer handlar om socialt kapital. Vi är inte snyggare än den pojkvän eller flickvän vi har. En snygg partner höjer vårt kapital och gör oss mer åtråvärda  En snygg partner gör andra avundsjuka och det är kanske det som är hela poängen. Att ha något någon annan vill ha, vare sig det handlar om en pojkvän eller en burburryväska. Är det verkligen så att vi väljer yta framför innehåll? Vad tycker ni???


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0