Kommer jag bli en lattemamma?

Jag läste i DN's söndagsbilaga igår om de sk Lattemammorna. Ni vet de där morsorna som drar runt med vagnen och bebisen på stan och fikar med andra morsor. Det låter väl bra tycker jag så vad är problemet? Eller kanske ska jag fråga, varför ägnar DN tid åt att diskutera Lattemammornas existens?

"Lattemamman reprenterar föräldraskapet som livsstil. Men att göra en exakt defintion av henne är faktiskt ganska svårt. För vem är hon egentligen? Är hon den lata typen som ser föräldraledigheten som en semester och som hellre fikar med väninnorna än leker med sin bebis?"

Alltså allvar. Vad är det vi diskuterar här? Mammornas rätt att ta en kaffe på stan? Måste  nu alla mammor ha ångest över att de fikar med sina vänner TROTS att de har en unge i vagnen? Jag fattar inte. Jag fattar inte varför vi ens disktuerar detta. Låt mammorna vara i fred för fan. Låt de som vill gå hemma i sambons mjukisbrallor göra det och låt de som vill fika på stan och breda ut sina flashiga vagnar göra det om de vill. Vi har väl tillräckligt många socialt konstruerade normer och lagar att leva efter, vi behöver väl knappast en till? Eller?




Kommentarer
Postat av: Anonym

Ungarna slipper ju bli asociala. . om man träffar andra!

2008-09-29 @ 17:04:22
URL: http://nikkilili.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0