Oh Coco!

J


Jag lyssnade på radio i morse på väg till jobbet och fick höra att Rhöska museét i Göteborg har utställning om Coco Chanels liv och kreationer. Jag gillar Coco, inte bara för att jag ständigt går runt i randiga tröjor utan för att hon faktiskt är en av de kvinnor i världshistorien som har förändrat vardagen för så många kvinnor. Med sin design fick hon kvinnorna att kasta sina korsetter, börja använda långbyxor och lediga tröjor. Underbart tycker jag att man som kläddesigner kan gynna människors liv. En riktig rebell var hon, som gick på bal  kosytm på 20-talet och som stred för män och kvinnors lika rätt. Man får väl också ge en eloge till att hennes stil bärs än idag. Tänk att chaneldräkten, pärlorna, den randiga fiskartröjan kunde förändra kvinnors liv, fantastiskt!
Utställningen öppnar idag och  pågår till den 27:e september!

Kommentarer
Postat av: Natasha

Låter som en intressant utställning!

2009-08-25 @ 11:04:20
URL: http://www.natashasblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0