Definitionen av kärlek

Läser på RFSL's hemsida om fysiskt och psykiskt våld i förhållanden. Och hur vanligt det är. Eftersom jag själv varit i ett sånt förhållande blir jag ledsen när jag läser statistiken över hur många, både män och kvinnor det är som blir utsatta för våld och som lever i destruktiva relationer. Varför älskar vi inte oss själva mer än så? Är det bättre att vara olycklig än att vara ensam?

Känner du igen dig?

  • Anpassar du ditt beteende för att den du är ihop med inte ska bli arg eller hotfull?
  • Får hon eller han dig att känna dig dum, ointelligent, knäpp eller dålig?
  • Känner du dig pressad att ha sex?
  • Känner du att du inte duger, oavsett vad du gör?
  • Undviker du att säga emot din pojk- eller flickvän?
  • Hindrar hon eller han dig från att göra vad du vill?
  • Är det oftast hans eller hennes vilja som gäller när ni ska bestämma saker?
  • Blir du kritiserad eller förödmjukad öppet inför andra?
  • Är han eller hon väldigt svartsjuk? Försöker han eller hon kontrollera ditt liv?
  • Blir du anklagad för att flirta med andra fast du inte gör det?
  • Undviker du att träffa familj och kompisar för att det inte ska bli tjafs med den du är ihop med?
  • Har din flick- eller pojkvän skrämt dig med hjälp av våld eller ett hotfullt beteende
  • Skyller han eller hon ett elakt beteende på olika saker som alkohol, kärlek, eller att ”det bara var på skoj”?


Kommentarer
Postat av: tobys.se - En släng av ADHD och hjärnsläpp

Usch så hemskt.



Är uppvuxen i en våldsam miljö då min f.d styvpappa var väldigt våldsam.



Det sätter spår kan jag lova, hemskt.

2010-01-17 @ 15:58:40
URL: http://tobys.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0