Varför Isabella, varför?

I senaste numret av Damernas värld finns Blondinbella med som en av årets kvinnor, årets veteran för att vara mer exakt. Vid 20 års ålder. Vilken fantastisk bedrift tänker jag! Tjejen driver fem aktiebolag och skriver böcker i självkänsla och girlpower som säljer som smör. Men framförallt är hon genom sin blogg en förebild för många tjejer i generation blondinbella. Det är all denna fakta som gjorde mig både förvånad och ledsen över den bild som hon ställt upp på i damernas värld. Hon är iklädd någon slags blus som är öppen och vi ser hennes trosor och strumpebandshållare. Varför undrar jag. Varför i helvete ställer hon upp på en sådan bild? Är det något jag inte fattar? Skulle det vara någon slags power i att visa upp sig i trosorna?

När man kommit så långt som hon gjort utan att visa tuttarna i slitz borde det väl vara självklart att behålla kläderna på?!
Att visa upp sig i underkläder och spela på sex är väl något som hör till de tjejer som inte kan slå sig fram på något annat sätt, knappast de som redan kommit långt och får respekt för vad de gör, eller?

Jag jobbar dagligen med genus och jämställdhetsfrågor i relation till organisation och ledarskap och det gör mig ärligt talat ledsen när Blondinbella ställer upp på en sådan bild. Det för oss så många steg bakåt. Och det här handlar om henne som en offentlig person - jag har ingenting emot henne. Det trista är att hon är den enda av de fem tjejer som är utvalda som porträtteras i underkläder. Där kan man ju ifrågasätta lite hur damernas värld tänkt också. Är de så stereotypa att en ung blond tjej per automatik måste porträtteras i underkläder? Hur många män blir porträtterade i kalsongerna? Definitivt inte de som blir valda till årets män pga deras bedrifter!

Nej Blondinbella, jag tycker inte det duger. Du har byggt ditt varumärke på att vara en förebild för unga tjejer och framförallt överhuvudtaget inte alls spelat på sex i din blogg. Skall man fortsätta snacka om självkänsla och power till unga tjejer då får man fan behålla byxorna på.



Kommentarer
Postat av: Karin

bra skrivet!

2010-12-12 @ 13:11:18
Postat av: Thessan

Okej, jag förstår mig verkligen inte på ditt resonemang här. Är det bara blåsta tjejer som viker ut sig? Hänger IQ ihop med den exhibitionistiska ådran enligt dig? Det är trångsynta människor som dig som får världen att 2010 tycka att sex är tabu. Skäms på dig!

2010-12-12 @ 21:19:57
Postat av: Kristin

Skitbra skrivet!



//Kristin

2011-01-17 @ 23:34:25
URL: http://krysset.webblogg.se/
Postat av: Bea

Hahaha klockrent! Så bra av dig, jag dissar också det där med att framgångsrika tjejer ska porträtteras i nån slags sexig pose. Varför???

2011-01-29 @ 05:11:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0