Avgörande ögonblick

Av någon anledning tänker jag idag på avgörande ögonblick. Ögonblick som gör att livet går åt ena eller andra hållet, enkla, små val som påverkar vilka vi blir och hur våra liv kommer se ut. Som för min del, om min mamma för åtta år sedan  aldrig hade sett en annons i tidningen om en utbildning som passade mig hade jag aldrig flyttat dit jag flyttade, hade aldrig blivit kär i den jag blev kär i, hade aldrig fått det jobb jag har nu, hade varit någon helt annan. Små, små ögonblick som bara blev. Ögonblick och val som är så små men har så stora konsekvenser. Tänk Harry Potters mamma, J K Rowling, hur tänkte hon den där dagen när hon satt på ett fik, pank utblottad med två barn, och började skriva på en fantasyhistoria som kom att bli en av världens mest lästa bokserie. Tänkte hon, nu håller allt på att gå åt helvete, men jag skriver en bok och ser om det går vägen. Tänk om hon hade kastat de där två första sidorna hon skrev, för att hon tyckte att det var en absurd idé att i allt elände skriva en bok istället för att skaffa sig ett skitjobb.  Fascinerande tycker jag. Framförallt tycker jag att det är fascinerande med människor som vågar tro på sina ideér, som vågar satsa. Vad har de att förlora tänker de förmodligen. Jag är precis tvärtom, jag börjar med att tänka att allt går åt helvete.

Kanske är det precis det som livet går ut på, våga chansa, våga tro på sig själv och ta steget ut. För det är ju ingen annan än jag själv som kommer göra det åt mig.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0