Livet på landet

Det slog mig i morse när jag var ute med hunden hur mycket mitt liv har förändrats sedan jag började blogga. När jag började, tror det är ca 3 år sedan, bodde jag mitt i en storstad, men gjorde i princip samma sak som jag gör nu. Gick ut med hunden, jobbade, osv. Idag bor jag inte mitt i stan längre, jag bor på en klippa vid havet men har fortfarande tillgång till staden eftersom vi har en övernattningslägenhet. Det är ett helt annat liv att bo på landet, man tänker lite annorlunda och framförallt har man kanske lite andra prioriteringar när man har ett hus att ta hand om. Idag vaknade jag och det var -13 grader ute, hela huset var iskallt och det första jag gick ut i trädgården och hämtade ved och gjorde upp eld i järnspisen. Knappast något jag gjorde för tre år sedan haha. 

Det är underbart att ha tillgång till både landet och storstad tycker jag. Min sambo tycker att jag blir mig själv här ute i ingenmansland. Och kanske är det så. Eftersom det inte finns så mycket som lockar mer än böcker, film osv så går man ner i ett annat tempo, saktar ner, lägger ner mer tid på saker. I stan är det alltid något på gång, vänner man skall träffa, staden som lockar. Underbart men också stressande ibland. På landet kan jag bara vara och det behöver jag ibland. 

Dagar som dessa när man går inne med pälstofflor och ylletröja tänker jag på den underbara sommaren och hur underbart det är att bo på landet just då. Eller de första vårdagarna när man dricker det första kaffet och nybakade bullarna på altanen. Eller julimorgnar när man dricker morgonkaffet på balkongen och ser segelbåtarna glida förbi. Eller lyxen att ligga på en klippa och jobba, att njuta och vara effektiv på samma gång. Vilken lyx det är tänker jag, vilken gåva! 

Vad väljer ni? Landet eller storstaden? 






 


Kommentarer
Postat av: Tova

visst är det fascinerande att inse hur livet kan förändras på så kort tid... :)



vilka härliga bilder för övrigt!

2011-02-24 @ 14:21:51
URL: http://trasslet.se
Postat av: Jeanette

Si, det är vid köpcentret:)

2011-02-24 @ 17:46:55
URL: http://heavyhorses.blogg.se/
Postat av: alfamamma

Jag väljer absolut storstaden, men måste komma ut till landet då och då för att varva ner.

2011-03-01 @ 11:20:30
URL: http://alfamamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0