Paris je t'aime

Det var många av er som hörde av er efter min lilla Barcelonaguide så jag tänkte jag skulle berätta lite om en annan av mina kärlekar - Paris. Jag hade precis som alla andra hört väldigt mycket om Paris innan jag åkte dit, om hur fantastiskt det var och yada yada. Det var inte förrän jag kom dit som jag förstod vad de faktiskt menade. Ett av mina finaste minnen i Paris är från vår andra resa dit, i mars för två år sen. Vi fick uppleva våren i Paris och det mina vänner är något speciellt i sig. Vi hade en prefekt weekend, sol, blå himmel och kärlek i luften. Jag fick för första gången besöka Louvren, och som kulturälskare kan jag berätta att det är bättre än Disneyland. Efter museiebesöket satte vi oss på innegården och hade picknick bland alla skulpturer i marmor, studenter som drack billigt vin och japaner som fotade den berömda Pyramiden - ni vet den som är med i Da vinci koden. Innergården på le Louvren är idag en av mina favoritplatser på jorden, det finns ingen plats jag har varit på som ger känslan av att vara så i centrum, att vara någonstans där tiden står stilla. Jag skulle kunna sitta där i timmar.

De senaste två gångerna vi har varit i Paris har vi hyrt lägenhet i Montmartre och det har varit helt underbart. Fördelen med detta är att man kan dra nytta av alla små bagerier, dvs gå coh köpa sin egen frukost på morgonen och laga sin egen middag eller lunch om man vill det. Det har också gett känslan av att faktikst BO i paris, om så bara för ett par dagar.

Paris har så otroligt mycket att erbjuda, Eifeltornet, Trocadero, Champs Elysee, Triumfbågen. Men, mest av allt älskar jag att bara strosa i staden. Vika av för att ett kvarter ser mysigt ut, ta en kaffe och käka en croissant - de smakar ju så mycket bättre i Paris ;) Jag älskar att titta på människorna, Parisarna är oerhört eleganta!

Ett annat intresse som har blommat upp sedan vi besökt Paris är vintagemarknaderna, det finns några stycken i Paris som är riktigt bra! Om du är intresserad av vintagekläder, allt från chanelväskor till Burburryrockar så finns det alltid något för dig. I montmartre finns en väldigt massa vintagebutiker där man fyndar allt från randiga tröjor till skinnjackor till en riktigt billig penning.

Paris är dyrt - en kaffe eller öl kostar mycket mer i sverige och priserna varierar också beroende på om du sitter på uteserveringen eller dricker ditt kaffe vid baren. Middagarna och luncherna är inte heller billiga, om du inte håller dig till turistkäket. Så mitt tips är att boka lägenhet, det kostar inte så mycket mer än hotell och de pengarna sparar du in genom att äta godare frukost hemma från kvarterets bageri.

Enjoy!

Området kring eiffeltornet är mysigt, speciellt om kvällen när tornet blinkar av miljontals lampor.

rostade kastanjer i parken...

Med en baguette under armen..that's how we do it in Montmartre... ;)




Kommentarer
Postat av: M E R E I

- åh vad jag saknar Paris!

2011-02-19 @ 15:09:13
URL: http://dajeroma.blogg.se/
Postat av: Eleonore

Vilka underbara bilder, en vacker dag ska jag också komma till Paris :)

2011-02-21 @ 09:37:28
URL: http://www.fika.med.xn--njesgalaxen-rfb.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0