Överklasskärringar del 2

Jo, jag blir provocerad. Jag blir satans provocerad. På vad? Jo, när rikemansdamen ska undervisa oss andra i hur man bygger en vacker och användbar garderob. Jag pratar om Martina Bonniers bok Fashionista. Kläder behöver inte vara dyra försvarar sig Bonnier. Med tanke på att hon äger x antal märkesväskor á 30 000 kr så låter ju det jävligt trovärdigt. Jag ser boken som en dyrare version av svensk damtidning där överklassdamer i Prada visar upp sig och vi andra får en chans att kika in i deras överklassvärld.

Varför så provocerad? Jo, för det första är jag arbetarklass i själ och hjärta och den delen av mig tar det som en personlig förolämpning när en person som är född med guldsked i munnen ska undervisa mig i hur den perfekta garderoben ser ut och hur en fashionista ter sig.

För det andra,  jag blir provocerad av att Martina Bonnier är sååå förvånad över uppmärksamheten och kritiken boken har fått just på grund av att den kretsar så mycket kring pengar. jävlar vad konstigt Martina! Realitycheck please!

För det tredje, boken får oss, som inte har råd med dyra designerkläder att känna oss lite mindre än vad vi borde. Vi som tycker det svider i plånboken när man varit på H&M liksom.

Nej, skriv en bok om de riktiga fashinostorna istället! De som klarar av att kombinera barn, karrriär, man , shopping och vännerna.



image210

Kommentarer
Postat av: k

hehehe

2008-04-29 @ 13:30:58
Postat av: Caroline

Kunde inte ha sagt det bättre själv!
Håller fullständigt med dig.

2008-04-29 @ 13:33:55
URL: http://line73.blogg.se
Postat av: Linda

De jag alltid har undrat är om kläderna blir snyggare med ett märke på? Vad är de för skillnad? skor som skor? line som linne? Jag har aldrig vart något för mode, märken eller diverse. Jag köper de jag tycker är snyggt, bekvämt och som klär mig. Vad vill jag spegla, mig själv eller märket på alla mina kläder?

2008-04-29 @ 13:36:13
URL: http://lmongo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0