Vad är skillnaden?

Jag har funderat på en sak. Zlatans flickvän Helena Seger har figurerat en del i pressen de senaste dagarna. Det som är så intressant med denna människa är att media har valt att ge henne en helt annan roll, och vinkla henne på ett helt annat sätt än vad man gör med människor som är i samma situation som hon. Om vi helt objektivt analyserar en bild på Helena så är det en hårt sminkad, blonderad tjej med enorma silikoninlägg och antagligen botoxade läppar. Fine med mig. Jag kunde inte bry mig mindre. Det här inlägget handlar egentligen inte om Helena som person utan om medias makt att skapa människor.
 
I vanliga fall hade vi avfärdat Helena som ytterligare en Linda Rosing slash Victoria Beckham slash golddigger som sett till att skaffa sig kids men en av världens bäst välbetalda fotbollsspelare som dessutom är 12 år yngre.. Men! Detta gör inte medierna. Istället så väljer man att lyfta fram de saker som gör att Helena skiljer sig från de övriga fotbollsfruarna, dvs. att hon har en utbildning och har arbetat som marknadschef eller något liknande för Flyme.

Igår läste jag i Aftonbladet hur Helena tvingades  ta av sig sina stilettklackar för att de sjönk ner i den leriga gräsmattan, "Jag är från landet, det här biter inte på mig, säger hon och traskar iväg" säger Helena. Intressant!  Tänk på alla vinklingar Aftonbladet hade kunnat ta om bimbon som klär sig i 4500-kronors stilettklackar när hon ska på picknick, typ. Men nej! De väljer att lyfta fram "Jag är en jordnära flicka från landet"-vinklen istället....Hur kommer detta sig undrar jag? Varenda artikel jag läser om människan handlar om hennes klädintresse, på varje bild ser man henne i skyhöga stilettklackar och i vanliga fall påstår jag att man hade avfärdat henne som bimbo men icke! Så nu undrar jag, hur kommer detta sig? Vad tror ni?


Kommentarer
Postat av: Astronauten

Vill du få gratis biobiljetter och presentkort på t.ex. H&M eller Ur&Penn?



Bli medlem här!

http://www.gratisbio.se/?RecruiterID=63504

2008-08-11 @ 15:07:35
URL: http://astronautenochfrank.blogg.se/
Postat av: Sanna E

Hjälp Sanna E att välja färg på sin tatuering

Ska hon ha ett rosa eller svart hjärta på handleden?

Rösta här: http://sannornas.blogg.se/2008/august/hjalp-mig-att-bestamma-farg.html

2008-08-11 @ 15:09:08
URL: http://sannornas.blogg.se/
Postat av: Mina

Jag förstår inte riktigt vad du menar. tycker du att det är dåligt att hon lyfts fram som en utbildad flickvän? /Mina

2008-08-11 @ 15:14:05
URL: http://minitzes.blogg.se/
Postat av: Matte

Kanske just därför att hon är mycket mer än bara bimbo, avundsjuka människa.

2009-07-24 @ 12:10:17
Postat av: tess

kan säga som så. Jag känner henne och hon är en jordnära tjej och ingen golddigger. media är ju media. man ska inte tro allt de skriver.

2010-08-22 @ 09:07:54
Postat av: Bitterfitta

Jag säger inte att jag vet hur Helena är. Jag säger bara att det är jävligt märkligt hur en tjej som ser ut som vilken slitzbrud som helst blir annorlunda behandlad pga att hon är tillsammans med en av världens bästa fotbollspelare. Vi lever i en väldigt märklig värld...

2010-08-22 @ 10:03:02
Postat av: Danne

Jag vet inte om du vet det men hon har blivit rik på egen hand genom hårt arbete och hade förmodligen varit miljonär även utan Zlatan. Så hon är ingen Golddigger.. Det var Zlatan som raggade upp henne som en fjunig 20 åring i Malmö FF och tjänade förmodligen mindre än vad hon gjorde.. Gör lite research innan du ger dig på att vara kritisk mot media och klanka ner på folk som enligt dig tagit den "enkla" vägen.

2010-10-07 @ 15:59:33
Postat av: Bitterfitta

Danne är du allvarlig? Blivit rik på egen hand? Hur mycket research har du gjort egentligen? Hur var det med miljonären hon var gift med innan Zlatan..lustigt sammanträffande eller hur..två täta snubbar på raken....

2010-10-07 @ 19:17:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0