3 steg mot livslång kärlek

Jag läste en text häromdagen som handlade om hur man kan se på en kärleksrelation i tre steg. I den första fasen kommer passionen, förälskelsen, pirret och allt det där. När det har lagt sig går man in i fas två, där börjar man irritera sig och störa sig på sin partners beteende, blir arg när den andre kritiserar och kommenterar. Det är i den här fasen som vi är som mest känsliga. Och det är oftast här som förhållanden kraschar. Enligt psykologen som skrivit texten handlar fas två om att möta sorg och smärta vi upplevt i vår barndom. Vår partner tvingar oss alltså att konfrontera detta (ofta helt omedvetet) vare sig vi vill eller inte.  Klarar vi av steg två kommer vi att gå in i det tredje steget, nyförälskelsen. Jag undrar hur många som klarar sig dit. Som klarar av vardag, ångest, konflikter, kompromisser...hur många som ser ljuset i tunneln och lever lyckliga ever after.

Det tål att tänkas på. Nu har jag skrivit av mig vilket betyder att det är dags att jobba.
Puss och kram



Kommentarer
Postat av: Angelica

Intressant.

Jag tror att jag och min pojkvän är inne i det andra stadiet nu... Man ser och lägger märke till saker hos den andre, som man var blind inför vid nyförälskelsen. Otroligt frustrerande ibland... Nästan så att man vill kasta saker omkring sig. Men jag tror att den bästa hjälpen är kommunikation. Att ha stunder då och då, där man berättar hur man verkligen känner. Och att man verkligen kämpar för kärleken!



Då har man iallafall gjort allt man kunnat...

2009-09-14 @ 12:11:20
Postat av: Andrina, mina gömda tankar och åsikter

Det finns ljusa stunder och det finns mörka stunder. Om man inte kämpar kommer inte de mörka stunderna, men då får man inga ljusa heller



Bra blogg, KRAM

2009-09-14 @ 18:28:35
URL: http://andrinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0