Hemlagade lökringar

Det finns vissa rätter som gör sig bättre vissa dagar än andra. Hamburgare och lökringar är en sådan rätt. Efter två misslyckade möten, en ovanligt kall dag och 12 koppar kaffe kom jag ham och lagade världens godaste lökringar med sambon. Soulfood. Tröstmat. Kalla det vad ni vill. Hemligheten med att få riktigt goda lökringar ligger såklart i smeten, såhär gör jag :

frityrsmet
till 3 lökar:

1 msk mjöl
1 msk potatismjöl
salt
paprikapulver
cayennpeppar
0,5-1 dl kolsyrat vatten.

Krydda efter smak. Det är det kolsyrade vattnet som gör skillnaden! Häll ca 5 dl olja (ej olivolja) i en stekpanna eller frityrpanna, doppa lökringar i smeten och lägg i kokhet olja. Akta så du inte bränner dig! Låt dem friteras till de är gyllenbruna, lägg dem på hushållpapper och salta ev. Enjoy!

 


Kommentarer
Postat av: Moa ♥ - I väntan på liten

Mums!

2011-02-20 @ 15:48:40
URL: http://FUCKINGPOSERS.SE
Postat av: Pernilla -Bli min jäst

Det ser sjukt gott ut, jag ska absolut prova nästa gång vi gör hamburgare här hemma :)

2011-02-21 @ 09:02:03
URL: http://bliminjast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0