Mina oscarsfavoriter

På söndag är det dags för oscarsgala igen. Jag har sett rätt många av filmerna. För en gångs skulle har de varit tillgängliga för den svenska publiken innan galan, annars brukar de ha premiär eller köpas in förs efter utdelningen. Så, kul att man själv kan skapa sig en uppfattning.
Här kommer mina favoriter:

1. The Kings Speech - fantastisk film med Colin Firth som stammande kung och Geoffrey Rush som talpedagog. Låter inte särskilt spännande, men mina vänner det är både spännande och roligt. Att man kan bygga en hel film kring frågan: kommer kunden stamma i sitt radiotal till nationen?, är faktiskt ganska imponerande. Skådespeleriet är fullkomligt lysande och får inte Colin Firth en oscar på söndag så vet jag inte hur juryn tänkt. Goeffrey Rush är fantastisk som teaterapan och talpedagog och jag gör att jag älskar varje minut av denna film!



2. True grit - Bröderna Coen är tillbaka! Efter succéer som Big Lebowsky, O brother where arthou?, No country for old men med mera är bröderna tillbaks i westernland. Med sin favorit Jeff Bridges berättar de en något annorlunda men underbar westernhistoria. Se den! Det kommer definitivt stå mellan Jeff Bridges och Colin firth om statyetten på söndag! Jag tror också att det är dessa två filmer som är starkast i konkurrensen om årets bästa film.



3. Black swan - det finns en kvinna som kommer gå hem med en guldig gubbe i år och det är Natalie Portman. Det är så klassiskt att en sådan här roll . Portman spelar ballerina och tränade stenhårt inför rollen och gör alla dansscener själv - belönas med en oscar. Filmen är surrealistisk, intensiv och dansccenerna är magiska. En film som ska ses på bio, på tv försvinner den magiska känslan. Natalie Portman gör sitt livs roll. Punkt.



Kommentarer
Postat av: Anonym

True Grit var ju vi på häromdagen Såg reklam för Black swan då. DEN vill jag se!

2011-02-25 @ 11:20:26
URL: http://karinolofsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0