Varför slänger vi så mycket mat?

Efter en vecka av matlagning som bestått av att få ihop middagar med det som finns hemma (koka soppa på en spik!) och en diskussion på bloggen med Karin har jag funderat lite på det här med hur mycket mat vi slänger. Jag gjorde en rensning i kylskåpet igår och så  här i efterhand kan jag säga att jag skämt. Jag slängde lätt bort 2,3 middagar. Saker som helt enkelt inte blivit använda, rester som inte blivit uppätna. När jag sedan tänker på hur mycket mat jag slänger när jag äter ute, t.ex. mcdonalds, restaurangar osv blir jag fan mörkrädd. Nej, nu jävlar skall det lagas mat på ett ekonomiskt sätt, och då pratar jag inte om pengar. Jag skall försöka ta vara på maten och inte slänga så jävla mycket. Visst borde vi införa mer doggybags i sverige! Är ni med mig?? Det finns alldeles för många människor som svälter i världen för att det skall kännas bra att kasta bort sådant vi inte orkar använda. Nu slutar vi slänga mat!


Kommentarer
Postat av: Sofia

Du har så rätt!

Vi lever i ett överflöd av mat och är så bortskämda med det att vi inte ens tänker på hur mycket man slänger.

2011-01-28 @ 19:09:40
URL: http://aderton.blogg.se/
Postat av: Julianna

Fick inspiration att äntligen slänga upp en bildserie på min blogg. Hade ingen inspiration och ingen ork att åka och handla så det fick bli det som fanns...och det vart inte dåligt alls!

När man väl börjar kika runt i köket så har man ju rätt mkt saker.

Och den där linssoppan ska jag definitivt prova!! Har en massa röda linser som jag inte gjort ngt med ju! :)



TACK!

2011-01-29 @ 13:07:49
URL: http://novelette.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0