Juletid

Nej, det här är inte min årstid. Det här är tiden man skall umgås, ha adventsfikor och baka papparkakor tillsammans. För alla andra, dock oftast inte för mig. För mig handlar julen alltid om damage control. Dvs hur skall jag agera och välja för att orsaka minst skada. Vem skall jag välja, var ska jag vara utan att göra alltför många människor besvikna. Det är sånt jag sysstelsätter mig med innan jul. Jag är trött på att lägga fingrarna emellan, hur jag än gör kommer det bli fel. Kan man åka på en restresa på julafton själv? För jag tänker rätt ofta så här, jag springer omkring hela december och tänker på alla andra men vem fan tänker på mig? Offer kan man tycka, visst. Men jag har ärvt den där "göra alla nöjda genen" från min mamma och jag kan i ärlighetens namn säga att trots att hon slitit livet ur sig under julen så är det fan inte många som har tänkt på henne. Så för vems skull gör vi detta? När ska någon komma till mig och säga, du vi gör så här, det blir bäst för alla....det kommer aldrig hända.

Jag längtar till den dagen då jag har fått egna barn. Då är det jag som bestämmer. Jag är trött på kompromissandet. Jag är trött på julen. Framförallt är jag jävligt trött på mänskligheten.


Kommentarer
Postat av: byron

Känner igen syndromet att vara alla till lags.

Har gått i terapi, dock för min panikångest, men jag lärde mig mycket där. Bland annat att jag ska göra saker som jag vill göra och inte låta andras viljor och tankar styra min val.

Det är svårt men jag har kommit en bit på väg.



Jag önskar dig en god jul som du vill ha den.

2008-12-11 @ 11:21:55
URL: http://gatto.blogg.se/
Postat av: Hanna

Ja gbg e underbart, grymt julpyntat så här års, men e du härifrån lr?

2008-12-11 @ 11:41:40
URL: http://zubble.blogg.se/
Postat av: walla

va jobbit! håller med dig helt & hållet!! det ska stressas och stressas igenom hela julen. känner igen känslan av att fixa till det så alla blir nöjda. Sen jag och barnen flyttade ner till Sölvesborg för ett år sedan så skriker folk efter oss när vi är hemma och hälsar på. De första gångerna åkte jag fan överallt för att göra alla nöjda. Men nu säger jag STOPP till det. Nu åker vi upp och njuter av att träffa de som verkligen bryr sig :)

2008-12-11 @ 14:54:25
URL: http://wallaz.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kära människa. Du har rätt i att julen skapar någon form av reslust, att sticka från allt och alla. Jag har i år inte gjort ett jäv... skit inför julen. Jag har 3 barn och 1 änglabarn. Jag har för 2 dagar förlorat min mamma 86 år gammal men dock. Har just därför i dag kommit tillbaka från Norge, stressen över julen övergår nästan sorgen över mamma. Så ska det väl ändå inte vara. När jag var barn för 55 år sedan hade vi något som heter önskelista. Den var km lång och man var jätteglad om man fick 1 eller 2 av dessa saker. För ca 20 år sedan skrev man också önskelista men då var det inte en riktig önskelista, för då fick man allt som stod på den listan. Nu finns ingen önskelista längre. Barnen har allt vad de behöver. Naturligtvis finns det barn som inte har det men julen skall väl ändå vara en tid till eftertanke. Bra att du tar upp det, vi är många som håller med dig. Kram och ha det bra med eller utan julfirandet.

2008-12-11 @ 22:30:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0