Den manliga blicken

Inom genusvetenskapen talar man om den manliga blicken, eller att vi ser på kvinnor ur ett manligt perspektiv. Den manliga blicken gör kvinnor till ett objekt och den skapar könet. Den manliga blicken skapar alltå kvinnor som männen vill att de ska se ut. Detta gör även vi kvinnor, vi tittar alltså på oss själva med manliga glasögon. Detta kanske är förklaringen till att vi är så missnöjda med våra kroppar. Hur skall vi någonsin bli nöjda och tillfreds om vi ser på oss själva ur någon annans perspektiv och inte utgår från oss själva. Kvinnor gör sina bröst större för att tillfredställa män. Kvinnor bantar för att tillfreddställa män. Vad gör vi för att tillfredsställa oss själva?

Jag sitter och klickar mig fram genom de mest populära bloggarna i Sverige. De domineras av unga tjejer vars gemensamma nämnare är att de är pinsamt ytliga och att de lägger upp bilder på sig själva tagna ur de mest fördelaktiga vinklarna. Stina-Lee är så retuscherad att det nästan är löjligt. Engla har samma jävla pose varje gång, antagligen för att hon tycker sig se bäst ut så. Blondibella suger in kinderna så gott det går. Och så kan jag fortrsätta ett tag. De har gjort sig till objekt för oss andra att betrakta och kommentera. Nu till det viktiga, varför skulle de inte lägga ut bilder på sig själva? Det är väl det som de tjänar pengar på eller? För bryr vi oss egentligen om vad Blondibella skall göra idag eller vad fan hon gjorde igår? Vill vi inte bara se poser på henne i diverse olika designerkläder. Jag vet inte. Jag vet faktiskt inte.

Jag tycker det är synd att det är så få som vågar vara sig själva och som vågar sticka ut. Jag tycker det är jävligt synd att vi har gått på niten att se på oss själva med männens ögon och göra om oss själva för att behaga det manliga ögat. Det är 2008 men vi har fan inte kommit långt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0