Manlig bulimiker

Läser en artikel i Aftonbladet om Storbritanniens fd. vice premiärminister som berättar att han är bulimiker.
Han tror att orsakerna till hans matmissbruk var för mycket jobb och stress.
- Den enda pausen jag hade var när jag åt. Det var allt jag gjorde då. Jobbade, och sedan åt jag något snabbt. Till slut blev det mitt huvudsakliga nöje, berättar Prescott. Han började äta allt vad han kom över; hamburgare, choklad, kakor. Allt. Han åt och åt tills han mådde illa.
- Sedan fick jag en konstig känsla av välbehag när jag spydde och jag kände mig lättad. John Prescott skriver om skammen över glupskheten och om hur han försökte dölja det för han fru Pauline.
- Jag trodde att jag var smart och att inte någon skulle få reda på det, men Pauline insåg till slut. Spåren i toaletten och all mat som var borta avslöjade mig.

Jag tycker det är jätteviktigt att personer som Prescott berättar om sin sjukdom, inte bara för att  visa på hur vanlig den är utan även att visa att det även är män som drabbas av den. Min åsikt är att ätstörningar är könsmärkta, dvs. bulimi och anorexi är förknippat med kvinnor viljet kag menar gör att den också får en lägre status som "kvinnosjukdomar".  Mörkertalet vad gäller anorektiker och bulimiker är enormt, det är inte många som faktiskt söker vård. Detta gör det ännu viktigare att offentliga personer som lider av ätstörningar träder fram och ger legitimitet åt sjukdomen. Vi måste sluta känna skam över våra ätstörningar och istället få hjälp!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0