Skulle du ingripa?

Jag funderar på det här med dubbelmoral. När jag gick hem efter att ha fikat på stan såg jag ett par som bråkade. Nu menar jag inte tjafsar utan verkligen skrek på varandra. Han höll hårt i hennes arm och hon försökte dra sig loss. Nu snackar vi en gata mitt i Malmö under lördagsruschen. Det var flera som stannade till lite längre bort och iakttog grälet, vissa garvade lite och andra såg chockade ut. Men ingen ingrep. Jag funderade på det där. Jag ingrep ju inte själv och jag känner mig faktiskt som en skit för det. Skulle jag ha gått fram och frågat vad de höll på med? Skulle jag ha frågat henne om han gjorde henne illa? Men vad hade hänt då? Hade han nitat mig och hade jag gjort det värre för henne? Men varför ingrep inga män undrar jag? Bör man inte göra det när en kvinna blir illa behandlad offentligt. Det där med kvinnomisshandel är så tabubelagt. Vi har en sådan dubbelmoral när det gäller det. Vi vill sköta vår egen business och inte lägga oss i. Jag undrade vad som hände med kvinnan sen, när de kom hem. Slog han henne? Fick hon gå igenom ett helvete?

Vad hade ni gjort, hade ni ingripit?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Enormt bra skrivit. Faktum är att vi människor är fega kräk. Ingen vågar trampa någon annan på tårna,vi är egenkära och rädda.



Precis som du lyfter, vad händer sedan? Jag önskar man hade mer råg i ryggen samt ett större arrangemang från samhället i stort, att det är ok att bry sig, det är ok att visa med känsla.

2008-10-04 @ 16:24:31
URL: http://thedevilwears.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0