Sluta vara så jävla duktiga!

Jag blir så trött. Blondinbella har ställt en fråga i sin blogg idag, varför tror du att så många tjejer drabbas av ätstörningar? I inlägget innan poserar hon i sin blonda hårman och klänning med korsettskärp och höga klackar och skriver att hon precis blivit medlem i elevrådet. Suck. Ja varför Bella? Varför drabbas unga tjejer av ätstörningar? Kan det vara prestationsångest och stress? Jag kan ju bara prata om vad det var som gjorde att jag drabbades och det som kickade igång det hela var att jag tyckte så illa om mig själv för att jag inte tyckte att jag dög. Jag var inte duktig nog, inte smart nog, inte snygg nog, allt det där. Jag började med att straffa mig själv genom att inte äta och utvecklade på så sätt anorexi, detta gick senare över till hetsätningar med bulimi som följd. Så sluta vara så jävla duktiga!! Vi pallar inte med detta. Vi kan inte vara perfekta! Vi är bara människor. Blondibella har anlitat en stresscoach. Detta samtidigt som hon går med i elevrådet och ger sig själv ännu mer att göra. Ni hör ju själva. Prestationsångest så det skriker om det. Och tjejen är bara 17 år...

Jag tror inte att ätstörningar enbart handlar om missnöje kring vikt och utseende, jag tror att det går mycket djupare än så. Jag är fortfarande missnöjd med mig själv och har ständiga komplex över min kropp som blir värre ju tröttare och mer stressad jag är. Just nu är det min mage jag har hängt upp mig på, men till skillnad från ett par år sedan kan jag hantera det. Visst, jag har inte världens plattaste mage men jag har ju så mycket annat som är bra. Framförallt har jag bra egenskaper som väger upp vilken tvättbräda som helst.


Så frågan vi skall ställa oss istället är kanske, varför känner unga kvinnor sådan press på att vara så jävla duktiga?


Kommentarer
Postat av: alec

Håller med dig.. FY FAN VAD DU ÄR BRA....!!!

Har själv lite problem, mycket i "gömmorna" ingen vet riktigt... STÅ PÅ DIG, DU KLARAR DET HÄR....

2008-10-03 @ 12:38:06
URL: http://alecstar.blogg.se/
Postat av: Camilla

precis så tänkte jag också när jag läste bellas inlägg.. skönt att nån orkar kommentera

2008-10-03 @ 14:41:27
Postat av: Michelle Jonsson

Första gången jag kikar in på din blogg.

och wow. Bra inlägg =) det blev en frisk bris bland resten av bloggarna man har kollat in =)

2008-10-03 @ 14:42:21
URL: http://mistyrain.blogg.se/
Postat av: angel

Sååå rätt du har

jag skrev till henne att hon av någon ska inte ställa den frågan

2008-10-03 @ 15:08:06
URL: http://fancychic.blogg.se/
Postat av: Johannes Schander

Ja bitter är du verkligen ^^ Hehe

2008-10-03 @ 15:32:33
URL: http://schander.wordpress.com/
Postat av: Tove

Hyll till dig! Fan vad bra skrivet.

2008-10-03 @ 18:16:41
URL: http://korran.blogg.se/
Postat av: svenskavundsjuka

ja du laste ratt.. typsikt svensk avundsjuka gor nagonting vettigt istallet

2008-10-03 @ 18:45:52
Postat av: Natalina

Tack för detta inlägg! Superbra!

2008-10-04 @ 12:58:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0