Jag är inte vacker.

Jag läste en intervju med Oprah för ett tag sedan. Hon berättade att hennes farmor hade sagt till henne: " du är inte vacker därför måste du vara smart." Jag känner igen mig själv i det där. Jag har aldrig någonsin hört min mamma säga att jag är vacker. När hon ger mig en komplimang säger hon att "den där ser du smal ut i." Så visst fan har jag tvingats vara smart, för det är ju allt jag har. Jag ser mig själv som en grå mus, jag är absolut ingenting att visa upp och det är jag väl medveten om. Min sambo säger såklart ibland att jag är vacker och jag vet att han tycker det. Jag är vacker för honom för den jag är, inte för hur jag ser ut. Men trots det kan jag ibland fundera på vad andra människor tycker om utseende. Jag brukade vara så naiv att jag trodde att det bara är enfaldiga männisor som bryr sig om utseende. Tji fick jag! Snygghet är en försäkring. Är man snygg har man hälften vunnet. Är man ful, tja ni fattar.(Säg gärna emot mig...) Ibland känns det som att fulhet är mer provocerande än snygghet. En ful brud sticker mer i ögonen än en snygg såklart. Men det är ok. Jag har accepterat att jag aldrig kommer vara vacker på det konventionella sättet. Jag ser inte mig själv som en lyckad person, jag försöker bara ta mig igenom livet utan att åka på allför hårda törnar vilket jag inte är helt säker på att jag alltid lyckas med.  Vacker eller inte, jag är bara jag. Varken mer eller mindre.


Kommentarer
Postat av: anonym

tänkte bara lämna ett spår, läser din blogg varje dag, dina tankar om saker och ting är så lika mina. Känns skönt att det finns flera som tänker likadant ibland. Ha det så bra

2008-09-21 @ 17:00:46
Postat av: Johanna

Jag skrev ett inlägg som påminner lite om detta. Jag skrev kanske iofs mer om att dömma människor samt bloggmobbing.



Jag tycker det är sjukt trist att man snarare ska vara så jäkla lagom jämt för att vara så "bra som möjligt". Du vet det är samma sak med "för snygga människor". De blir utdömda de med. Ytliga och dumma, eller?



Välkommen in att ta en kik på min blogg om du vill. Jag gillar dina tankar, tycker dock du för din egen skull ska vara liiiite mer glad och posetiv :)



Kram Johanna



http://home.swipnet.se/johannanylen/

2008-09-21 @ 19:52:22
URL: http://home.swipnet.se/johannanylen/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0