Egen tid

Min terapeut har gett mig en uppgift som består av att lista vad jag vill ha i mitt liv och vad jag inte vill ha och dessutom reda ut vad jag själv kan påverka och ändra. Hon ger mig ofta såna här uppgifter när jag är förtvivlad och inte vet vart jag ska ta vägen. De hjälper till att få lite ordning i kaoset...Jag låg och tänkte på det inatt. Vad jag vill. Det som under den här veckan har dykt upp hela tiden är egen tid. Jag vill ha egen tid. Eller nej, jag vill bestämma själv vad jag gör med min tid. Jag har funderat rätt mycket på varför det är just det som dyker upp och det har förstås en ganska enkel förklaring. I hela mitt liv har andra människor talat om för mig vad jag ska göra. Jag har inte alltid gjort som de har velat men det har alltid funnits en konstant press att göra vad andra vill. Jag är så trött på det. Jag vill bara vara jag och jag vill inte be om lov att göra saker med min egen tid. Framförallt vill jag inte känna dåligt samvete för att jag vill ha egen tid. Är det själviskt? Ja kanske det men det är väl minst lika själviskt att begära av andra att de ska göra som de blir tillsagda. Jag tror på kompriomisser och jag tror att de är nödvändiga i ett förhållande men jag tror definitivt inte att man kan kompromissa bort vem man är. Då bör man tänka om.


Kommentarer
Postat av: Tanten

Egen tid är värdefullt. Man ska heller inte förakta tomgloendet. Ibland behöver man faktiskt bara vara.

2009-04-01 @ 10:42:32
URL: http://plasttanten.blogg.se/
Postat av: E

Helt rätt, tror det är nyttigt och värdefullt. Jag har tänkt att jag ska börja med blogg/twitter/mobil/mail fri dag en gång i veckan och bara vara helt ego..



KRAM KRAM

2009-04-01 @ 11:17:55
URL: http://thedevilwears.blogg.se/
Postat av: Pia

Du är faktiskt den viktigaste personen i ditt liv!! Tänker på dig.. Skickar en ENERGI-kram!!

2009-04-01 @ 12:00:06
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: LaLizita

Det är absolut inte själviskt! Det är nödvändigt.. Jag va sån innan (lite fortfarande kanske) att folk ville jag skulle komma och göra det, jobba då m.m. Jag kände inte alls för det men kände mig ändå tvingad att säga ja, så ingen ska tycka jag är tråkig, eller inte är tacksam över att jag har ett jobb. Så fort man har sagt ja så ångrar man sig, hur kul är det!?

NEJ, nu gör jag mitt absolut bästa och säger, nej tyvärr, inte idag men gärna en annan dag. Man måste tänka på sig själv för att må bra. Inte göra nåt man själv inte vill. Det är skitviktigt ju.



Stå på dig och göra bara det du själv vill o orkar (i den mån det går) Det fixar du lätt! :)



KRAM

2009-04-01 @ 13:04:30
URL: http://lalizita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0