Generation bloggare

Jag har funderat på det här med bloggfenomenet och framförallt de som bloggar och har blivit kända och rika på sina bloggar. Kikade precis på Kenzas blogg och fick reda på att hon precis köpt en lägenhet på östermalm för 1,8 mille samt att hon tog ut sin första månadslön från bloggen när hon var 16 år, den låg på 50 000. Bloggandet har  förändrat vår syn på offentlighet och privatliv, det är numera ok att lägga ut bilder på allt vi gör, från middag till hårinpackning, till allmän beskådning. Ju mer privat desto bättre.

Framförallt har bloggandet ändrat vår syn på konsumtion. Vi höjer inte längre på ögonbrynen när Blondinbella shoppar för 30 papp i månaden och vi verkar tycka att det är helt ok att Kenza lägger 4 papp i veckan på taxi. Eller? Tycker vi det? Pengarna har förlorat sitt värde, kanske för att de inte är surt förvärvade utan intjänade på att lägga ut sitt privatliv på nätet. Toppbloggarnas liv är som omringat av plexiglas, vi vill kunna titta in och de erbjuder oss en titt in i deras värld. Precis det som Big Brother och Villa medusa en gång gjorde. Vi tittare vill kika in och titta på dessa personer som vi gör på zoo.  Varför har då dessa personer kunnat tjäna så mycket pengar på att visa upp sitt liv? Är det en vacker Kenza vi vill titta på/bli avundsjuka på/skratta med och tittar vi in hos Blondinbella för att vi vill reta oss på denna överklasswannabe som numer även är nyrik?

Jag bara förundras och förfäras (pretentiöst jag vet) över hur pengarna har tappat värde, hur vi stressar oss själva till konsumtion och hur bloggarna har bidragit till att gårdagens shopping är old news och att vi genast måste ge oss ut för att införskaffa något nytt att visa upp. Vart slutar detta? Hur länge vill vi läsa om Kenzas bakfylla och Blondinbellas underbara pojkvän? Framförallt, när kommer de sluta tjäna grova pengar på det? Jag vet inte, you tell me.




Kommentarer
Postat av: Karin

bra åsikter där!

2009-10-15 @ 12:55:27
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Andrina, mina gömda tankar och åsikter

Det där var BRA skrivet. Har inte tänkt på det innan men jag tänker på det nu

2009-10-15 @ 19:37:38
URL: http://andrinas.blogg.se/
Postat av: Marie.

intressant inlägg. bra att medvetandegöra detta tycker jag, och inte enbart "flyta med".



tack för en läsvärd blogg. alltid.



/ Marie

2009-10-15 @ 23:42:06
URL: http://mmmmm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0